1. Cursussen

1.1 Cursus toevoegen

Doe het volgende om een cursus toe te voegen:

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Product toevoegen’
  • Vul bij ‘Productnaam’ de naam van de cursus in, die moet voldoen aan de onderstaande standaard.
    • Naam
    • Spatie ‘ ‘
    • Dag cursus (xx)
    • Spatie ‘ ‘
    • Starttijd (hh:mm)
    • Liggend streepje ‘-‘
    • Eindtijd (hh:mm)
  • Check of de Permalink(zoals URL wordt getoond op website) voldoet aan de standaard:
    • www.xxx.nl/inschrijven/Seizoen – Productnaam met liggend streepje tussen naam-dag-tijdstippen
    • Dubbele punt verwijderd tussen hh en mm
  • Korte Productomschrijving invullen -> Deze tekst wordt getoond op de productpagina bij Inschrijving.
  • Productgegevens: Selecteer ‘Simpel product’ en zet vink bij ‘Virtueel’
  • Tabblad Algemeen: Reguliere prijs -> Vul hier de prijs van de cursus in (wordt getoond in tabel Inschrijven en op productpagina)
  • Tabblad Voorraad: zet vink bij ‘Voorraad beheren?’
  • Tabblad Voorraad: Voorraadhoeveelheid -> Vul hier het aantal beschikbare plekken voor een cursus in. Bij iedere inschrijving wordt dit aantal met 1 verlaagd (wordt getoond in tabel Inschrijven en op productpagina)
  • Tabblad Voorraad: Individueel verkocht -> zet vink bij dit veld (je kunt je maar 1 keer voor een cursus inschrijven)
  • Tabblad Eigenschappen: ‘Custom producteigenschap’. Deze eigenschappen worden getoond in de diverse tabellen Inschrijven, op de productpagina van een Cursus, op de pagina Inschrijvingen en in de bevestigingsmail na een inschrijving.
    • Selecteer ‘Aantal lessen’ en klik op ‘Toevoegen’. Selecteer het aantal lessen waaruit de cursus bestaat. Als deze er niet bij staat klik dan op ‘nieuw item toevoegen’ en vul het aantal in.
    • Selecteer ‘Startdatum’ en klik op ‘Toevoegen’. Selecteer de startdatum van de cursus. Als deze er niet bij staat klik dan op ‘nieuw item toevoegen’ en vul de startdatum in
    • Selecteer ‘Instructeur’ en klik op ‘Toevoegen’. Selecteer de instructeur van de cursus. Als deze er niet bij staat klik dan op ‘nieuw item toevoegen’ en vul de instructeur in
    • Selecteer ‘Seizoen’ en klik op ‘Toevoegen’. Selecteer het seizoen van de cursus. Als deze er niet bij staat klik dan op ‘nieuw item toevoegen’ en vul het seizoen in
  • Tabblad Afhankelijkheden: Klik op ‘productafhankelijkheden’ en selecteer de producten waarvan er 1 gekocht moet zijn voordat er ingeschreven kan worden bij deze cursus (Selecteer hier alle Lidmaatschap producten)
  • Tabblad Afhankelijkheden: Selecteer type Afhankelijkheid ‘Beide’
  • Blok Productcategorieen rechterzijde: Zet vink bij juiste seizoen
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Custom toegangswaarden toepassen: Selecteer ‘JA’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Zet vink bij ‘Inhoud toegankelijk voor ingelogd leden’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Selecteer alle ledenrollen
  • Blok Personalized Meta rechterzijde: Selecteer ‘Product extra velden’ of Product extra velden met geboortedatum’. Dit bepaalt op de productpagina of de velden ‘Naam hond’, ‘Ras hond’ en ‘Geboortedatum hond’ beschikbaar zijn om in te vullen.
  • Blok Productafbeelding rechterzijde: Selecteer hier de foto die wordt getoond op de productpagina
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Opslaan als concept’ om de informatie te bewaren. Zolang de cursus de status ‘Concept’ heeft is hij nog niet zichtbaar op de website. Als je klikt op ‘Publiceren’ is de cursus zichtbaar op de website en kunnen leden zich inschrijven voor deze cursus.

1.2 Cursus kopiëren

Doe het volgende om een cursus te kopieren:

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Producten’
  • Ga met de cursor over de naam van het Product dat je wil kopieren, dan worden een aantal opties zichtbaar
  • Kies de optie ‘Kopieren’ en het Product zal gekopieerd worden
  • Pas de naam en alle bijbehorende opties aan (zie beschrijving Cursus toevoegen) voor dit nieuwe Product
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Opslaan als concept’ om de informatie te bewaren of op ‘Publiceren’ om de cursus zichtbaar te maken op de website

1.3 Cursus activeren / deactiveren

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Producten’
  • Selecteer het gewenste Product en klik op ‘Snel bewerken’
  • Verander de status van het Product naar ‘Concept’ als de Cursus niet meer zichtbaar hoeft te zijn op de website.
  • Verwijder het Product niet tijdens een lopend jaar, omdat dan informatie verloren gaat die gebruikt wordt bij het overzicht ‘Inschrijvingen’ van een cursist.

2. Lidmaatschap

2.1 Lidmaatschap toevoegen

Doe het volgende om een lidmaatschap toe te voegen:

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Product toevoegen’
  • Vul bij ‘Productnaam’ de naam van het lidmaatschap in, die moet voldoen aan de onderstaande standaard:
    • ‘Lidmaatschap’ (In diverse tabellen wordt gefilterd op deze waarde)
    • Spatie ‘ ‘
    • ‘KCA’
    • Spatie ‘ ‘
    • Jaar (nnnn)
    • Spatie ‘ ‘
    • ‘voor <18 of >65 jaar’ of ‘voor huisgenoot’ of ” (afhankelijk van type lidmaatschap)
    • ‘->’
    • ‘nieuw lid’ of ‘bestaand lid’
  • Check of de Permalink(zoals URL wordt getoond op website) overeenkomt met de naam van het product (bij kopieren kun je dit gauw vergeten)
  • Korte Productomschrijving invullen -> Deze tekst wordt getoond op de productpagina bij Inschrijving.
  • Productgegevens: Selecteer ‘Simpel product’ en zet vink bij ‘Virtueel’
  • Tabblad Algemeen: Reguliere prijs -> Vul hier de prijs van het lidmaatschap in (wordt getoond in tabel Inschrijven en op productpagina)
  • Tabblad Voorraad: Individueel verkocht -> zet vink bij dit veld (je kunt je maar 1 keer voor een cursus inschrijven)
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Custom toegangswaarden toepassen: Selecteer ‘JA’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Zet vink bij ‘Inhoud toegankelijk voor ingelogd leden’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Selecteer alle ledenrollen
  • Blok Personalized Meta rechterzijde: Selecteer ‘Product extra velden’ of Product extra velden met geboortedatum’. Dit bepaalt op de productpagina of de velden ‘Naam hond’, ‘Ras hond’ en ‘Geboortedatum hond’ beschikbaar zijn om in te vullen.
  • Blok Personalized Meta rechterzijde: Selecteer ‘None’
  • Blok Productafbeelding rechterzijde: Selecteer hier de foto die wordt getoond op de productpagina
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Opslaan als concept’ om de informatie te bewaren. Zolang het lidmaatschap de status ‘Concept’ heeft is hij nog niet zichtbaar op de website. Als je klikt op ‘Publiceren’ is het lidmaatschap zichtbaar op de website.

2.2 Lidmaatschap kopiëren

Doe het volgende om een lidmaatschap te kopieren:

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Producten’
  • Ga met de cursor over de naam van het Product dat je wil kopieren, dan worden een aantal opties zichtbaar
  • Kies de optie ‘Kopieren’ en het Product zal gekopieerd worden
  • Pas de naam en alle bijbehorende opties aan (zie beschrijving Lidmaatschap toevoegen) voor dit nieuwe Product
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Opslaan als concept’ om de informatie te bewaren of op ‘Publiceren’ om het lidmaatschap zichtbaar te maken op de website

3. Workshop

3.1 Workshop toevoegen

Doe het volgende om een lworkshop toe te voegen:

  • Klik onder ‘Producten’ op ‘Product toevoegen’
  • Vul bij ‘Productnaam’ de naam van de workshop in, die moet voldoen aan de onderstaande standaard:
    • Workshop’ (In diverse tabellen wordt gefilterd op deze waarde)
    • Spatie ‘ ‘
    • Overige tekst
    • Check of de Permalink(zoals URL wordt getoond op website) overeenkomt met de naam van het product (bij kopieren kun je dit gauw vergeten)
  • Korte Productomschrijving invullen -> Deze tekst wordt getoond op de productpagina bij Inschrijving.
  • Productgegevens: Selecteer ‘Simpel product’ en zet vink bij ‘Virtueel’
  • Tabblad Algemeen: Reguliere prijs -> Vul hier de prijs van de workshop in (wordt getoond in tabel Inschrijven en op productpagina)
  • Tabblad Voorraad: zet vink bij ‘Voorraad beheren?’
  • Tabblad Voorraad: Voorraadhoeveelheid -> Vul hier het aantal beschikbare plekken voor de workshop in. Bij iedere inschrijving wordt dit aantal met 1 verlaagd (wordt getoond in tabel Inschrijven en op productpagina)
  • Tabblad Voorraad: Individueel verkocht -> zet vink bij dit veld (je kunt je maar 1 keer voor een workshop inschrijven)
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Custom toegangswaarden toepassen: Selecteer ‘JA’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Zet vink bij ‘Inhoud toegankelijk voor ingelogd leden’
  • Blok Ultimate Member rechterzijde: Selecteer alle ledenrollen
  • Blok Personalized Meta rechterzijde: Selecteer ‘Product extra velden’ of Product extra velden met geboortedatum’. Dit bepaalt op de productpagina of de velden ‘Naam hond’, ‘Ras hond’ en ‘Geboortedatum hond’ beschikbaar zijn om in te vullen.
  • Blok Productafbeelding rechterzijde: Selecteer hier de foto die wordt getoond op de productpagina
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Opslaan als concept’ om de informatie te bewaren. Zolang de workshop de status ‘Concept’ heeft is hij nog niet zichtbaar op de website. Als je klikt op ‘Publiceren’ is de workshop zichtbaar op de website.

4. Berichten

Berichten worden op de website getoond op de HOME pagina en in het archief dat benaderbaar is via de zijbalk.
Het formaat van een bericht gaat er vanuit dat er bij ieder bericht een foto wordt toegevoegd.

4.1 Bericht toevoegen

Doe het volgende om een bericht toe te voegen:

  • Klik onder ‘Berichten’ op ‘Nieuw bericht’
  • Vul de titel van het bericht in bij ‘Titel hier invoeren’
  • Vul de tekst van het bericht in
  • Voeg een foto toe door aan de rechterkant bij het blok ‘Uitgelichte afbeelding’ een foto te selecteren
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op Publiceren om het bericht actief te maken op de website

5. Agenda

De agenda is te benaderen via het menu AGENDA. Hier worden alle activiteiten getoond die zijn gedefinieerd.
De standaard view laat de activiteiten zien vanaf vandaag, waarbij via pijltjes terug en vooruit in de tijd kan worden gegaan.
De activiteiten zijn gekoppeld aan categorieen (Cursussen), zodat ieder lid op een eenvoudige wijze alle activiteiten (cursusdagen) kan zien van de cursus waarop hij heeft ingeschreven.

5.1 Categorie toevoegen

Maak eerst categorieen aan voordat je activiteiten definieert.
Doe het volgende om een categorie toe te voegen:

  • Klik onder ‘Events’ op ‘Organiseren’
  • Vul de Naam van de categorie in bij Naam
  • Vul de slug in van de categorie in bij Slug (naam met ‘-‘ tussen de lossen woorden)
  • Klik op ‘Nieuwe Categorie’ toevoegen onder aan de pagina

5.2 Activiteit toevoegen

Maak een activiteit aan voor alle cursusdagen in een seizoen, zowel de gewonen cursusdagen als ook de inhaaldagen en de dagen waarop geen cursus wordt gegeven (vakantie, feestdag, etc)
Doe het volgende om een activiteit toe te voegen:

  • Klik onder ‘Events’ op ‘Add New’
  • Vul de Naam van de activiteit in
  • Vul de Begindatum/tijd en Einddatum/tijd in
  • Klik op ‘Herhaal’ indien de activiteit meer dan 1 keer plaats vindt en klik op ‘Wekelijks’
  • Vul de dag in waarop de activiteit plaats vind
  • Vul bij ‘Einde’ de optie ‘Op datum’ in
  • Vul bij ‘Op datum’ de laatste datum in waarop deze activiteit plaats vindt
  • Klik op ‘Sluit uit’ indien de activiteit op bepaalde dagen in de geselecteerde periode niet plaats vindt
  • Selecteer de dagen die uitgesloten moeten worden (bv vakantie, feestdag, etc) en klik op ‘Pas toe’
  • Blok Categorieen rechterzijde: Vink de categorie(en) aan waar deze activiteit bij hoort.
  • Blok Publiceren rechterzijde: klik op ‘Publiceren’ om de activiteit zichtbaar te maken in de Agenda op de website

5.3 Activiteit kopiëren

Er kan veel tijd bespaard worden door activiteiten te kopieren i.p.v. nieuwe activiteiten toe te voegen. Check na het kopieren wel goed of de data kloppen (ook de uitsluitingen) en of de activiteit aan de juiste categorie is toegewezen.

Doe het volgende om een activiteit toe te kopieren:

  • Selecteer een activiteit via alle activiteiten
  • Klik op ‘kopie’ of ‘kopieer naar concept’
  • Pas alle benodigde velden aan en klik op ‘Bijwerken’

5.4 Categorie Evenement

Op de HOME pagina is een widget actief in de rechter zijbalk die alle activiteiten laat zien die vallen onder de categorie ‘Evenement’
Deze kan gebruikt worden voor 1 daagse evenementen of activiteiten. De activiteiten die gedefinieerd worden met deze categorie worden ook zichtbaar in de Agenda

 6. Inrichting nieuw seizoen

Om een nieuw seizoen te kunnen starten moeten de volgende activiteiten uitgevoerd worden:

  • Productcategorie aanmaken voor nieuw seizoen
  • Cursussen kopieren of toevoegen
  • Nieuw seizoen als variabele opgeven bij tabellen met seizoen als variabele
  • Tarieven aanpassen op pagina Tarieven
  • Cursusinformatie toevoegen aan Agenda

6.1 Productcategorie aanmaken voor nieuw seizoen

De productcategorie wordt gebruikt om onderscheid te kunnen maken tussen (dezelfde) cursussen in een verschillend seizoen.
De productcategorie is zichtbaar in het beheergedeelte bij het opvragen van alle producten (in de linker balk op producten klikken) en is op de website zichtbaar bij het inschrijven van een cursus.

Doe het volgende om een productcategorie aan te maken:

  • Klik op Categorieen onder Producten
  • Vul de volgende informatie in onder “Nieuwe productcategorie toevoegen”
    • Naam: Seizoen YYYYn (bijvoorbeeld 20173)
    • Slug: seizoen-yyyyn
  • Klik op “Nieuwe productcategorie toevoegen” onder in het scherm

6.2 Cursussen kopieren of toevoegen

Cursussen voor een nieuw sezien kunnen een voor een toegevoegd worden (zie beschrijving bij ‘1.1 Cursus toevoegen’) of door de cursussen te kopieren (zie beschrijving bij ‘1.2 Cursus kopieren’).

Als je kiest voor de optie kopieren doe dit dan zoveel mogelijk met een zelfde cursus en vergeet na het kopieren niet de volgende informatie aan te passen:

  • Permalink (URL)
  • Categorie
  • Seizoen
  • Startdatum
  • Instructeur
  • Aantal lessen
  • Voorraadhoeveelheid
  • Prijs
  • Productafhankelijkheid (afhankelijkheid tussen lidmaatschap en cursus instellen)

6.3 Nieuw seizoen als variabele opgeven bij tabellen met seizoen als variabele

Diverse tabellen op de website laten informatie zien per seizoen. bij sommige tabellen kan de gebruiker het zeizoen zelf selecteren op de website en bij sommige tabellen wordt dit door de beheerder bepaald.

Om een cursus zichtbaar te maken voor (bijvoorbeeld) seizoen 20173 in een tabel is het volgende benodigd:

  • Op de pagina waar de tabel getoond wordt, wordt seizoen ‘20173’ als var3 ingevuld
  • De cursus heeft bij na het toevoegen of kopieren bij product/eigenschappen/seizoen de waarde ‘20173’
  • De cursus moet de status ‘Gepubliceerd’ hebben

Kijk alle tabellen op alle webpagina’s na of er gebruik gemaakt wordt van de var3 variabele (vergeet bijvoorbeeld de tabel Lesrooster niet)

6.4 Tarieven aanpassen op pagina Tarieven

Mogelijk zijn de prijzen van de cursussen gewijzigd bij de aanvang van een nieuw seizoen. Deze prijzen moeten dan niet alleen aangepast worden bij het toevoegen of kopieren van cursussen, maar ook op de pagina ‘Tarieven’. Iedereen die de rol editor of beheerder heeft kan deze tarieven op de webpagina ‘Tarieven’ rechtstreeks in de tabel aanpassen. Alle andere accounts kunnen deze tabel aleen lezen.

6.5 Cursusinformatie toevoegen aan Agenda

Bij aanvang van het seizoen moet de Agenda weer up-to-date gemaakt worden.

Onder ‘3. Agenda’ is te lezen hoe de cursusdata toegevoegd kunnen worden.

Alleen voor nieuwe cursussen of cursustijdstippen hoeft een nieuwe activiteit aangemaakt te worden, voor de overige cursussen kan de huidige activiteit uitgebreid worden met nieuwe cursusdata.

7. Menu

Het menu is aan te passen via de optie Weergave / Menu’s.

Er wordt gebruik gemaakt van een menu voor de Topbar en een Hoofdmenu voor het browsen naar pagina’s of links.
In het tabblad Menu’s bewerken kan 1 van beide menu’s geselecteerd worden.

Onder het kopje Pagina’s kan een pagina toegevoegd worden aan het Menu.
Onder het kopje Aangepaste Links kan een link toegevoegd worden aan het Menu.
Selecteer de gewenste pagina en voeg deze toe via de knop <Aan Menu toevoegen>. De pagina wordt hierna zichtbaar onder het kopje Menustructuur als onderste menu-item.
Via een sleepactie is dit menu-item te verplaatsen naar de gewenste plek in het menu.

De hierarchie in het menu wordt bepaald door een pagina of link naar links of rechts te verplaatsen in de menustructuur.
Hoe meer naar links, hoe hoger in de hierarchie de pagina terecht komt.

99. Bijlage

99.1 Plugins